Hvad er Marte Meo metoden:
I vuggestuerne Villa Kulla og Lønneberg, benytter vi det pædagogiske værktøj Marte Meo, til at blive klogere på egen praksis.
Marte Meo betyder ”ved egen kraft”, og er en meget konkret og løsningsorienteret video-baseret metode, hvor rådgivning af personalet tager udgangspunkt i de ressourcer, der i forvejen er til stede hos den/de personer, der har et forløb. Via udvalgte videoklip fås konkrete handlings anvisninger, som kan forbedre samspillet og støtte udviklingen.
I Lønneberg og Villa Kulla har vi en uddannet Marte Meo-terapeut. Det betyder i praksis, at alle stuer i begge vuggestuer på skift har har et Marte Meo-forløb kørende. Personalet er derfor hele tiden opdateret på metoden og principperne.
Vores Marte Meo-terapeut fortæller:
I 2021 gav ledelsen i Lønneberg mig mulighed for at starte på Marte Meo-uddannelsen i familiehuset på Bülowsvej ved Berit Reimer. Vi havde tidligere i begge vuggestuer haft en dygtig Marte Meo-terapeut tilknyttet, der lavede forløb efter behov, og da hun stoppede, var der mulighed for at få uddannet en terapeut blandt de ansatte. Jeg havde længe været stærkt inspireret af værdisættet bag metoden, og var meget glad for at få denne mulighed. Uddannelsen tog 1,5 år, og jeg havde sideløbende med studiet forløb kørende i Lønneberg og Villa Kulla, så der var masser af praktiske øvelser og analysearbejde, hvor jeg kunne få værdisættet ind under huden. Et værdisæt, som lægger sig tæt op af den anderkendende pædagogik, hvor fokus er på det, barnet kan og som de voksne omkring barnet skal få øje på ved hjælp af små filmklip, hvor man ved selvsyn kan se, hvad der virker i samspillet mellem barn og voksne.
I dag fungerer det sådan, at personalet kan tage fat i mig, når de har brug for hjælp til en udfordring, som de har på deres stue eller i deres børnegruppe. Nogle gange kigger jeg specifikt på samspillet mellem et enkelt barn og en voksen, andre gange på en gruppe børn og deres samspil med de voksne. Børnene mærker ikke noget til, at vi filmer på stuen, men de mærker helt sikkert, at personalet bliver skarpere og dygtigere til at sørge for et rart og udviklingsstøttende samspil. Vi fortæller altid jer forældre, hvis jeres barn enten er med i et forløb, eller hvis hele stuens børnegruppe er med i et forløb.
Vi bruger metoden som et internt arbejdsredskab, og vores leder deltager altid på de tilbagemeldingsmøder, der er en del af forløbene.
Vi laver også løbende små film, hvor vi viser, hvordan metoden kan bruges i dagligdagen, og som vi gerne deler med jer forældre på f.eks. forældremøder.