At sætte ord på barnets initiativ Barnet lærer ord og sprog ved at koble indre oplevelser med det der, bliver sagt. Opmærksomhed og koncentration skærpes.
At sætte ord på sig selv Man bliver en tydelig voksen, som er tryg og forudsigelig. Barnet kan samarbejde med den voksne og kontakten mellem barn og voksen styrkes.
At følge Det styrker selvværd og selvtillid at blive fulgt. Barnet socialiseres ind i et fællesskab. Når man bliver fulgt kan man også følge andre
At vente og se Vi får informationer om barnets tempo, udviklingsniveau og interesser. Barnet får mulighed for at reflektere og reagere. Det styrker selvværdet at blive set.
At bekræfte Det styrker selvværd og selvtillid (væren og gøren). Man lærer hvad man gør rigtigt (adfærdsmodeller). Det udvikler empati og sociale kompetencer.
Positiv ledelse Tydelig start og tydelig slut. Venligt tonefald og rart ansigt. Sæt ord på barnet og hvad der forventes af det, gentag dig selv hvis det er nødvendigt, vent og se, guide på niveau, bekræft, sæt ord på dig selv. Barnet kan samarbejde og tempoet respekteres. Man lærer bedst i en god atmosfære.
At kæde sammen Barnet eller børnene bliver synlige for hinanden. Sociale kompetencer styrkes/tillæres og omverdensbevidsthed forstørres
Turtagning Man skiftes til at følge. Man skiftes til at give og til at være modtagende i samspillet – og lærer at ’time’ sin tur. Man lærer grundlæggende regler for kommunikation f.eks. forhandling, samarbejde og præsentation
At tage et initiativ – grundlæggende for samspil Det som barnet gør, det som barnet ser på, det som barnet siger, den følelse som barnet viser.
At udvælge et nyt initiativ Vi giver et alternativ til en uhensigtsmæssig handling. Barnet lærer adfærdsmodeller, vi kan forebygge unødvendige konflikter